7 oktober 2024
Flipping the classroom

Flipping the classroom, een nieuw tijdperk in het onderwijs

Het onderwijssysteem is altijd aan het evolueren, en vandaag de dag wordt er veel gesproken over flipped classrooms of omgekeerde klassen. Deze nieuwe didactische benadering van het onderwijs kan een revolutie teweegbrengen in de manier waarop docenten lesgeven en studenten leren. In deze blog gaan we dieper in op wat "flipped classroom" betekent, wat de voordelen van flipping the classroom zijn en hoe docenten het kunnen implementeren in hun klaslokaal.

De betekenis van flipped classroom

Flipped classroom is een nieuwe didactische benadering van het onderwijs waarbij de studenten de lesstof thuis bestuderen via online video's, podcasts en andere multimedia. De klaslokalen worden dan gebruikt voor het doen van opdrachten, oefeningen en discussies onder begeleiding van de docent. Met deze benadering kunnen studenten zelfstandiger werken, krijgen ze meer verantwoordelijkheid over hun eigen leren en kan de docent meer tijd besteden aan het begeleiden van de studenten.

De voordelen van flipped classroom

Een van de grootste voordelen van flipped classroom is dat het de studenten beter voorbereidt op de klaslokalen activiteiten. Doordat ze al bekend zijn met de lesstof, kunnen ze zich beter concentreren op het toepassen van de kennis tijdens de klaslokalen activiteiten. Ook kunnen studenten gemakkelijker op hun eigen tempo leren, wat bij kan dragen aan een beter begrip van de lesstof en het beter kunnen onthouden ervan. Daarnaast biedt flipped classroom docenten de mogelijkheid om meer tijd te besteden aan individuele student begeleiding.

Implementatie in klaslokaal

Een van de belangrijkste dingen voor docenten om te doen bij het implementeren van flipped classroom is om ervoor te zorgen dat studenten de lesstof thuis bestuderen. Dit kan bijvoorbeeld worden bereikt door het creëren van online video's, podcasts etc. Die toegankelijk zijn via het school leermanagementsysteem. Daarnaast is het belangrijk om te investeren in klaslokaal activiteiten en opdrachten die betrekking hebben op de lesstof en die studenten kunnen uitvoeren in groepen of individueel. Docenten moeten ook de tijd nemen om de verworven inzichten te evalueren en te beoordelen om te zien welke gebieden verbeterd kunnen worden.

Kritische afwegingen

Hoewel flipped classrooms talloze voordelen heeft, zijn er ook enkele problemen of afwegingen waar docenten rekening mee moeten houden. Als leerlingen geen toegang hebben tot het internet of geen computer thuis, dan hebben zij wellicht geen toegang tot de thuisstudie waar de flipped classroom om draait. Daarom moeten docenten ervoor zorgen dat er een alternatief is voor deze studenten. Bovendien kan de implementatie gepaard gaan met additieve lasten voor docenten die vaak meer inhoud aan de online materialen toevoegen, bijvoorbeeld in de vorm van video's.

Flipped classroom is een revolutionaire benadering van het onderwijs die studenten in staat stelt om meer onafhankelijk en gemotiveerd te leren. Docenten kunnen meer tijd besteden aan het begeleiden van individuele studenten en klaslokaal activiteiten zorgen voor meer betrokkenheid bij de lesstof. Het implementeren van deze benadering kan echter een uitdaging zijn voor docenten, vooral voor het ontwikkelen van leermateriaal en het beoordelen van studenten. Docenten kunnen deze nadelen echter compenseren door te zorgen voor een passende alternatieve toegang tot de lesstof voor studenten en door te investeren in klaslokaal waardige activiteiten in de lesstof. Door de nadruk te leggen op het leren en testen van studenten, kan flipped classroom bekendheid krijgen en zo de toekomstige generatie studenten positief beïnvloeden.

Bron: www.stichting-leerkracht.nl

Klaslokaal